SGE tulee – oletko valmis?
Google on ottamassa käyttöön Search Generative Experience-ominaisuuden, eli SGE:n, joka hyödyntää tekoälyä hakukoneen vastausten tuottamisessa. SGE perustuu algoritmiin, joka pyrkii muodostamaan mahdollisimman osuvan vastauksen eri lähteistä keräämänsä datan avulla.
Algoritmiin perustuva ratkaisu saa miettimään, pystyykö tekoäly tuottamaan riittävän tarkkoja ja luotettavia hakutuloksia sekä miten se vaikuttaa yritysten näkyvyyteen hakukoneessa. Tässä artikkelissa tutustumme Googlen uuteen SGE-ominaisuuteen, sekä tarkastelemme, miten tekoälyä voi käyttää apuna paremman sisällön tuottamisessa.
Miten SGE:n tekoäly toimii Googlen hakutuloksissa?
Kun käyttäjä esittää kysymyksen Googleen, Googlen tekoälyyn perustuva SGE analysoi suuren määrän dataa eri lähteistä ymmärtääkseen kysymyksen merkityksen. Kysymyksen tulkintaan SGE käyttää luonnollisen kielen käsittelyyn liittyviä algoritmeja (Natural Language Processing, NLP), joiden avulla se analysoi kysymyksessä käytetyt sanat, lauserakenteen ja kysymyksen kokonaismerkityksen.
Analyysinsä perusteella SGE generoi kysymykseen vastauksen, jonka muodostamiseen se taas hyödyntää Googlen indeksoinnin yhteydessä eri lähteistä kertynyttä dataa.
Google SGE:n tuottamat vastaukset vs. perinteinen Google-haku
Siinä missä perinteinen hakukone tarjoaa listan linkkejä, SGE tuottaa siis erillisten hakutulosten sijaan yhden hakutuloksen, jota varten se voi yhdistellä olennaisimmiksi arvioimiaan tietoja useista eri lähteistä. Menettelyllä on puolensa, sillä toisaalta valmiiksi koottu vastaus säästää käyttäjän aikaa, mutta toisaalta käyttäjän on oltava aiempaa valppaampi säilyttääkseen lähdekriittisyytensä.
Entä millä tavalla Google SGE vaikuttaa tulevaisuuden hakukoneoptimointiin?
SGE:n tuottama hakutulos hakuun "What is a CRM in real estate?" Lähde: Semrush.
Googlen SGE:n haasteet hakutuloksissa
Vaikka tekoäly pystyy käsittelemään suuria tietomääriä, se voi joskus tulkita informaatiota virheellisesti. Tämä johtuu siitä, että tekoäly ei ymmärrä kontekstia samalla tavalla kuin ihminen. Jos saatavissa oleva data on puutteellista, vanhentunutta, virheellistä tai ristiriitaista, voi tekoälyn antama vastauskin olla virheellinen.
Monimutkaiset kysymykset, jotka sisältävät useita osia tai eri näkökulmia, voivat olla haastavia tulkittavia tekoälylle, koska sen on vaikea hahmottaa, mikä osa kysymyksestä on tärkein tai miten eri osat liittyvät toisiinsa. Tämän takia tekoäly saattaa välillä tuottaa todella pitkän ja toisteisen tai muuten epärelevantin vastauksen.
Tekoäly ei tuota tietoa
Tekoälyn tuottamaan sisältöön kannattaa siis aina suhtautua pienellä varauksella, sillä tekoäly ei tuota tietoa, vaan pyrkii generoimaan eri lähteistä kootusta tiedosta vastauksen. Sen tuottamat vastaukset eivät siis aina ole oikeaa informaatiota.
Heikentääkö SGE yritysten näkyvyyttä Googlessa?
Koska SGE pyrkii tarjoamaan generoimassaan hakutuloksessa suoran vastauksen käyttäjän kysymykseen, monet saavat tarvitsemansa tiedot jo tästä tekoälyn tuottamasta vastauksesta. Tämä voi vähentää tarvetta klikata linkkejä yksittäisten yritysten verkkosivuille, mikä taas vähentää orgaanista liikennettä yritysten sivustoille. Kun orgaanisen liikenteen määrä laskee, laskee myös yrityksen näkyvyys hakukoneissa.
SGE:llä voi olla myös positiivisia vaikutuksia yritysten näkyvyyteen
Kolikolla on myös kääntöpuolensa, sillä SGE näyttää generoimansa vastauksen yhteydessä lähteet, joita se on käyttänyt vastauksen generoimiseen. Tämä saattaa mahdollistaa näkyvyyden jopa sellaisille yrityksille, jotka eivät aiemmin ole sijoittuneet hakutulosten ensimmäiselle sivulle.
SGE:n tuottama hakutulos, jossa esille nostetut lähteet ympyröity. Lähde: Kalyna Marketing.
Hakukoneoptimointi muuttuu - Ota Google SGE haltuun ennen muita
Perinteisen SEO:n rooli ei ole katoamassa, mutta se tulee varmasti muuttumaan. Vaikka perinteiset sijoitukset ovat edelleen tärkeitä, SGE:n myötä hakukoneoptimoinnin painopiste siirtyy kohti sisällön laatua, luotettavuutta ja asiantuntijuutta.
Miten SGE tunnistaa laadukkaan sisällön?
Google käy säännöllisesti läpi verkkosivustoja ja tallentaa niiden sisällön tietokantaansa. Tätä prosessia kutsutaan indeksoinniksi. Indeksoinnin yhteydessä Google analysoi sivuston rakenteen ja sisällön, joiden perusteella se päättelee sivuston laadun ja luotettavuuden. Tässä muutama vinkki siltä varalta, että haluat tulla löydetyksi myös SGE:n kautta:
Panosta asiantuntijasisältöön
Sen lisäksi että perinteisen hakukoneoptimoinnin on oltava kunnossa, yrityksen kannattaa keskittyä tuottamaan asiantuntijasisältöä, joka tarjoaa syvällisiä vastauksia käyttäjien kysymyksiin. Yritys voi esimerkiksi miettiä, minkälaisia kysymyksiä heidän asiakkaansa kysyisivät SGE:ltä ja pyrkiä tarjoamaan näihin kysymyksiin mahdollisimman kattavat vastaukset verkkosivuillaan.
Tuota uutta sisältöä sivustolle säännöllisesti
Säännöllisesti tuotettu laadukas sisältö auttaa vahvistamaan sivuston asiantuntijuutta, auktoriteettia ja luotettavuutta Googlen silmissä. Tämän takia on tärkeää huolehtia, että tuotat sivustollesi säännöllisesti uutta sisältöä. Uusi sisältö myös houkuttelee vierailijoita palaamaan sivustollesi uudelleen, mikä taas kasvattaa sivustollasi vietettyä aikaa ja parantaa näin mahdollisuuksiasi tulla poimituksi hakutuloksiin.
Varmista sivustosi hyvä käyttäjäkokemus
Google SGE painottaa aiempaa enemmän sivuston käyttäjäkokemusta, ja koska suurin osa verkkosivuvierailuista tapahtuu nykyään mobiililaitteilla (lähde: Semrush), on erityisen tärkeää, että sivusto on optimoitu mobiiliystävälliseksi. Myös sivuston latausnopeus ja SSL-sertifikaatti vaikuttavat käyttäjäkokemuksen arviointiin, joten varmista, että ne ovat kunnossa.
Tekoäly markkinoinnissa – poimi promptit ja tuota parempaa sisältöä tekoälyn avulla
Moni on varmaan joskus miettinyt, olisiko helpompaa tuottaa verkkosivujen sisältö tekoälyn avulla. Ja kyllä, tekoälystä voi olla apua esimerkiksi aiheiden ideoinnissa tai niin kutsutun writer's blockin iskiessä. Google ei kuitenkaan arvosta tekoälyllä tuotettua sisältöä, vaan päinvastoin sakottaa siitä – joten jos haluat tulla poimituksi Google SGE:n hakutuloksiin, kannattaa kirjoittaa sisältö itse.
Tekoälyä voi silti käyttää apuna paremman sisällön tuottamisessa. Nappaa tästä ideat ja täydennettävät promptit (tekoälylle syötetyt ohjeet) sisällöntuotannon tueksi:
Tekoälyn käyttö sisällön ideoinnissa
Voit käyttää Chat GPT:tä apuana sisällön ideoinnissa pyytämällä siltä esimerkiksi ehdotuksia sisällön aiheista, otsikoista tai näkökulmista.
Ideoinnissa on hyödyksi, mikäli yritykselle on määritelty selkeä ostajapersoona. Voit syöttää Chat GPT:lle kuvauksen ostajapersoonasta ja pyytää tuottamaan ostajapersoonalle kohdennettuja ideoita.
Lue lisää ostajapersoonan määrittelystä.
Prompti tekoälylle:
Tuota alla olevan ostajapersoonan perusteella ehdotuksia sisällön aiheista, otsikoista ja näkökulmista. Huolehdi siitä, että ideat ovat kohdennettuja ja relevantteja.
Ostajapersoona: [Täydennä tähän ostajapersoonan määritelmä.]
Aihealue: [Täydennä aihealueesi.]
Tyyli: [Täydennä tähän toivomasi tyyli, esimerkiksi "ammattimainen ja virallinen" tai "rento ja helposti lähestyttävä".]
Avainsanojen löytäminen ja sijoittelu
ChatGPT voi auttaa tunnistamaan avainsanoja ja niiden synonyymeja niin että ne vastaavat yleisimpiä hakuja. Kun annat aiheesi ja kohdeyleisösi, ChatGPT ehdottaa avainsanoja ja lauseita, joita voit hyödyntää tekstissä. Muista, että tekoäly ei kuitenkaan tee avainsanatutkimusta puolestasi, vaan ehdottaa yleisesti parhaiksi olettamiaan avainsanoja.
Lue lisää avainsanatutkimuksesta.
Prompti tekoälylle:
Analysoi aiheen ja kohdeyleisön perusteella tehokkaimmat avainsanat ja synonyymit artikkelia varten. Selitä myös, miten avainsanat kannattaa sijoittaa otsikoihin, väliotsikoihin ja leipätekstiin luonnollisesti maksimoidaksesi hakukonenäkyvyyden. Ota huomioon myös mahdolliset pitkän hännän avainsanat (long-tail keywords)."
Aihe: [Täydennä tähän aiheesi.]
Kohdeyleisö: [Täydennä tähän ostajapersoonasi tiedot.]
Alkuperäinen teksti: [Liitä tähän teksti, jonka perusteella tekoäly suorittaa analyysin.]
Sisällön tiivistäminen sosiaaliseen mediaan
Tekoäly tiivistää nopeasti pitkiä tekstejä tiiviiksi yhteenvedoiksi. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi uutiskirjeissä tai somepostauksissa, joissa halutaan tarjota ydinviesti nopeasti. Tekoälyn tuottamaa tulosta voidaan parantaa määrittelemällä promptissa tulevan somepostauksen alusta, pituus ja tyyli.
Prompti tekoälylle:
Tiivistä alla oleva teksti ytimekkääksi somepostaukseksi. Huolehdi siitä, että ydinviesti välittyy selkeästi ja tehokkaasti.
Alusta: [Täydennä tähän sosiaalisen median alusta, esimerkiksi Instagram tai LinkedIn.]
Pituus: [Täydennä tähän somepostauksen pituus, esimerkiksi 100 - 150 sanaa.]
Tyyli: [Täydennä tähän haluttu tyyli, esimerkiksi innostava ja motivoiva.]
Alkuperäinen teksti: [Liitä tähän alkuperäinen tekstisi.]
Oletko valmis tulevaisuuteen?
Tekoäly on tulevaisuudessa osa sisällöntuotantoa niin sisällöntuottajan apuvälineenä kuin hakukoneoptimoinnin kannalta. Yritysten tulee panostaa perinteisen SEO:n lisäksi laadukkaaseen ja säännölliseen sisältöön, joka on selkeästi jäsennelty ja teknisesti optimoitu.
Jos haluat varmistaa, että yrityksesi on valmis Google SGE:n aikakaudelle, eivätkä aikasi tai tietosi riitä sivuston teknisen toimivuuden varmistamiseen ja säännölliseen sisällön tuottamiseen, ota meihin yhteyttä. Tarkistamme tarvittaessa aiemmankin sisältösi hakukoneoptimoinnin, jotta sivustosi saa kokonaisuutena paremmat mahdollisuudet tulla poimituksi SGE:n tuloksiin.
Lue viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.