Blog Main Image

Mitä web-analytiikan avulla voidaan mitata?

Web-analytiikan seuraaminen on olennaista liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisen osalta. Analytiikka kertoo sinulle erilaisia mahdollisuuksia, joita voit hyödyntää myynnin parantamiseksi. Analytiikasta saadun tiedon perusteella pystyt tarkastelemaan verkkosivujen tavoittavuutta ja tunnistamaan suosituimmat sivut, joihin sinun kannattaa panostaa.

Pohdi myös huolellisesti, mitä tietoja keräät markkinoinnin tueksi. Liikaa tietoa ei kannata kerätä ja yrittää analysoida, koska sen tulkinta ei välttämättä tuo sinulle merkittävää hyötyä.

Olemme keränneet oleellisia asioita, joita sinun kannattaa seurata, kun haluat kehittää verkkosivustoasi käyttäjäystävälliseksi, mutta myös teknisesti toimivaksi.

Sivujen näyttökerrat

Sivujen näyttökerrat toimivat perusmittarina, kun puhutaan verkkosivuston tavoittavuudesta. Näyttökertojen seuraaminen auttaa tunnistamaan, mitkä sivut ovat suosittuja ja mihin tulisi panostaa lisää resursseja tulosten saamiseksi.

Näyttökertoja voidaan hyödyntää parhaiten yhdistämällä saatua tietoa muihin olennaisiin metriikoihin, kuten sivulla vietettyyn aikaan. Näyttökertojen seuraaminen pitkällä aikavälillä auttaa myös havaitsemaan liikenteen kasvua tai laskua ja antaa olennaista tietoa markkinointitoimenpiteiden vaikutuksen arviointiin.

Muutamia huomioita sivujen näyttökertojen analysoimisesta:

  • Näyttökertoja kerännyt sivu saa liikennettä joko sen vuoksi, että sinne ohjataan liikennettä verkkosivulta tai liikenne tulee suoraan hakukoneesta. Selvitä kumpi on kyseessä ja optimoi sivua tarvittaessa oikealla tavalla.
  • Seuraa, miksi sivu on saanut näyttökertoja, mitä käyttäjät tekevät sivulla, kuinka nopeasti he poistuvat sivulta ja mitä tapahtuu sivuilta poistumisen jälkeen.

Keskimääräinen sivuilla vietetty aika

Keskimääräinen sivuilla vietetty aika kertoo siitä, kuinka kauan käyttäjät viettävät aikaa tietyllä sivulla. Tämän tiedon avulla saat viitteitä siitä, kuinka kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältösi on verkossa.

Mitä pidemmän ajan käyttäjät pysyvät sivuillasi, sitä todennäköisemmin he pitävät sisältöäsi arvokkaana. Pyri tunnistamaan pidemmän vierailuajan sivuja ja mieti, mikä tekee juuri siitä sisällöstä parempaa.

Lyhyt vierailuaika sivuillasi voi viitata sisällön puutteeseen tai teknisiin ongelmiin, kuten sivujen hitaaseen latautumisnopeuteen. Näiden tietojen avulla voit optimoida sisältöä, parantaa käyttökokemusta ja varmistaa, että sivustosi vastaa käyttäjien odotuksiin.

Liikenteen lähteet

Liikenteen lähteet kertovat sen, mistä yrityksen verkkosivuilla olevat vierailijat ovat tulleet. Liikenteen lähteen avulla on mahdollista arvioida erilaisten markkinointikampanjoiden ja kanavien tehokkuutta.

Liikenteen lähteitä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Googlen orgaaninen liikenne
  • Bing maksettu liikenne
  • Suora liikenne linkin kautta
  • Liikenne sosiaalisen median kanavien kautta

Liikenteen lähteitä analysoimalla, voit priorisoida resursseja tuottavimpiin kanaviin ja tunnistaa uusia mahdollisuuksia houkutella lisää kävijöitä. Orgaanisen liikenteen osuus antaa esimerkiksi suuntaa hakukoneoptimoinnin toimivuudesta.

Liikenteen lähde, Google Analytics

Käytetty laitetyyppi

Käyttäjien käyttämät laitteet (esimerkiksi tietokone, tabletti ja mobiili) vaikuttavat siihen, minkälainen toimivuus ja käyttökokemus verkkosivustolla on. Kannattaa siis pitää huolta, että verkkosivuston käyttäjäkokemus on hyvä erilaisilla laitetyypeillä.

Ihmiset käyttäytyvät myös eri tavalla laitetyypistä riippuen. Tämän takia kannattaa seurata analytiikkaa verkossa laitetyypeittäin ja tutkia mikäli sieltä voisi löytyä uusia mahdollisuuksia myynnin kehittämiseksi.

On myös erittäin tyypillistä, että verkkosivustoa kehitetään tietokoneversiota varten ja sivusto ei näytä yhtä tyylikkäältä mobiilissa. Esimerkiksi isolla näytöllä olevat näyttävät kuvat ovat väärän kokoisia mobiilissa ja myös selkeästi asetellut elementit, kuten erilaiset napit, ovat väärässä paikassa. Mikäli sivuston käyttökokemusta ei mieti eri laitteilla, vaikuttaa se myös sivuston latautumisnopeuteen.

Puhelimien käyttö on kuitenkin yleistynyt merkittävästi ja verkkosivustoa luodessa pitäisikin lähteä aina toteuttamaan sivustoa puhelin edellä, eikä niinkään tietokoneen näkymä edellä.

Käytetty laitetyyppi, Google Analytics

Konversioprosentti

Konversioprosentin avulla saat tietää, kuinka moni verkkosivuilla vieraileva henkilö suorittaa haluamasi asian,kuten yhteydenottopyynnön lähettämisen, uutiskirjeen tilauksen tai verkkokaupassa ostoksen. Konversioprosenttia seuraamalla voit huomata, missä sinulla on mahdollisuus parantaa verkkosivuilta saatuja tuloksia.

Verkkokaupassa on selkeät konversiopisteet, jotka tapahtuvat ennen ostamista. Osto alkaa tuotesivulta, etenee ostoskoriin, maksutapojen lisäämiseen ja moneen muuhun mahdolliseen vaiheeseen, joiden konversioprosentteja voidaan optimoida paremmaksi saatua tietoa hyödyntämällä.

Voimme parantaa konversioprosenttia esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Mikäli huomaamme, että tietty tuote lisätään ostoskoriin, mutta tämän jälkeen ostoa ei viedä loppuun, voimme selvittää ongelman ja parantaa konversioastetta. Ongelmana voi olla esimerkiksi huono kokemus ostopolusta.
  • Jos huomaamme merkittävän eron mobiilissa ja työpöydällä tapahtuvassa konversioasteessa, voimme selvittää laitteiden välillä olevia eroja ja parantaa verkkokauppamyyntiä korjaamalla potentiaalisia ongelmia.
  • Kun huomaamme kehitystoimia verkkokaupassa, kuten maksutapojen lisäämisen, voimme katsoa ostovaiheen konversioastetta, ja havaita vaikuttaako uusien maksutapojen lisääminen konversioasteeseen.

Verkkosivun liikenteen arvo

Verkkosivun liikenteen arvo lasketaan siitä, minkälaisista avainsanoista sivustosi liikenne koostuu. Googlen maksetut mainokset toimivat huutokauppaperiaatteella ja monille avainsanojen klikkauksille pystytään laskemaan arvo.

Mitä paremmin verkkosivustosi löytyy verkosta ja mitä useampia liikennettä tuovia avainsanoja mainostetaan, sitä korkeampi verkkosivustosi arvo on laskennallisesti.

Saat samalla hinnalla sivustolle "ilmaista" eli orgaanista liikennettä, kuin mitä liikenteen saaminen maksaisi rahallisesti mainonnalla.

Lue lisää aiheesta – miten avainsanatutkimus ja oikeat hakusanat auttavat näkyvyydessä

Verkkosivun liikenteen arvo, avainsanojen määrä ja kuukausittainen liikenne, Semrush

Avainsanojen määrä ja niiden sijoitus hakukonetuloksissa

Avainsanojen määrä kuvastaa sitä, kuinka moni avainsana on indeksoitunut Googleen, eli on löydettävissä Googlen hakutuloksista. Avainsanat eivät itsestään hakusijoituksiin pääse, vaan koska kilpailu on kovaa, niin tekstiä tulee tuottaa verkkosivuille oikealla tavalla ja teknisesti verkkosivujen tulee olla löydettävissä Googlesta.

Avainsanojen sijoitus taas kertoo siitä, että kuinka korkealla hakusijoituksella Googlesta haetut avainsanat ovat. Ensimmäisenä tavoitteena on löytyä ylipäätään, sen jälkeen oikeastaan mikään muu sijoitus ei ole relevanttia, kuin ensimmäinen sivu, eli top 10 sijoitus.

Mitä korkeammalle sijoituksissa pääsee, sitä todennäköisemmin hakutulosta klikataan. Yleisesti ottaen ensimmäinen hakutulos saa jopa kymmeniä prosentteja enemmän klikkauksista, kun seuraaviin hakutuloksiin mentäessä klikkausprosentti voi jopa puolittua alempana oleville hakutuloksille.

Verkkosivuston tekninen suorituskyky

Verkkosivuston tekninen suorituskyky määrittää osittain myös hakukonenäkyvyyttä, mutta pääasiassa vaikuttaa käyttäjän kokemukseen. Tämän vuoksi nopeasti latautuvat sivustot saavat enemmän vierailijoita ja näkyvyyttä hakukoneissa.

Sivuston suorituskykyä voi seurata laitekohtaisesti ja tunnistaa, mikäli sieltä löytyy mahdollisuuksia kehittää sivustoa paremmaksi. Datan perusteella voidaan huomata hetkessä, mikäli käyttäjien keskimääräinen vierailuaika on esimerkiksi mobiilissa pienempi, kuin työpöytäversiossa.

YIPI markkinointitoimisto  – kumppanisi monipuoliseen digimarkkinointiin.

Kaikki lähtee tarpeesta

Web-analytiikan seuraaminen alkaa aina tarpeesta. Mieti tarkkaan mitä data auttaa sinua saavuttamaan, minkä ongelman se ratkaisee tai mitä tietoa tulisi ylipäätään kerätä. Se miten usein tai miten hyvin dataa keräät, ei vielä kerro siitä, onko sen analysointiin käytetty aika järkevää.

1. Määrittele tavoitteet

Ennen analytiikan seuraamisen aloittamista mieti, mitä tietoja tarvitset. On tärkeää määrittää selkeät ja seurattavat tavoitteet. Haluatko kenties lisätä verkkosivuston liikennettä, parantaa konversioita, tunnistaa ongelmallisia pullonkauloja vai ymmärtää asiakkaidesi käyttäytymistä.

2. Datan kerääminen ja analysointi

Valitse datan keräämiseen ja analysointiin oikeat työkalut (Semrush, Google Analytics) ja varmista, että sivustosi tekninen toteutus mahdollistaa kaiken tarvittavan datan keräämisen.

On tärkeää tietää, mistä käyttäjät tulevat, mitä he tekevät sivuillasi ja milloin ja mistä he poistuvat.

3. Tulosten mittaaminen ja optimointi

Jos dataa kerätään ilman tarkoitusta, on se silloin hyödytöntä. Hyödynnä dataa muun päätöksenteon tukena, sillä se auttaa sinua tekemään mainosstrategioita, erilaisia sisältöjä tai teknisiä muutoksia. Seuraa miten muutokset vaikuttavat tavoitteisiisi ja optimoi sen mukaisesti.

4. Jatkuva parantaminen

Analytiikan seuraaminen ei ole pelkästään kertaluonteinen asia, vaan sitä tulee kehittää ja seurata jatkuvasti. Asiakkaiden tarpeet ja käyttäytyminen muuttuvat jatkuvasti. Datan seuraaminen ja analysointi on tapa, jonka avulla pääset lähemmäksi asiakkaitasi.