1. Näet verkkosivustosi liikenteen yleiskatsauksen
Verkkosivuston liikenteen yleiskatsaus (domain overview) antaa sinulle monta erilaista mahdollisuutta hakukoneoptimointiin. Pääset katsomaan tärkeimpiä asioita nopeasti sekä syventymään tietoon tarvittaessa tarkemmin. Näitä asioita ovat esimerkiksi:
- Ilmaisen ja maksullisen liikenteen sekä avainsanojen kehitys ajan myötä
- Eniten liikennettä tuovat avainsanat
- Avainsanojen motiivit (esimerkiksi informatiivinen tai kaupallinen)
- Kilpailijat
- Esimerkkejä mainoksista
- Backlinkit (muilta sivuilta ohjaavat linkit)
Yleiskatsauksen avulla päästään nopeasti käsiksi verkkosivustolla oleviin mahdollisuuksiin sekä kehityskohteisiin. Muista kuitenkin, että saamasi tieto on viitteellistä eikä 100% tarkkaa tietoa. Saat kuitenkin hyviä vinkkejä avainsanoihin sekä niiden tuomaan liikenteeseen.
2. Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksen tärkein tehtävä on löytää asiakkaiden käyttämät termit, joilla he etsivät tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista. Kun termit on löydetty, voidaan tekstiä alkaa sivustolla optimoimaan kyseisille termeille.
Miten nämä termit sitten löydetään? Nopein reitti avainsanojen tutkimiseen, on vertailla alallasi toimivien kilpailijoiden verkkosivustolle tulevaa liikennettä. Pääset tarkastelemaan kilpailijoiden avainsanoja ja valitsemaan sieltä sopivimmat omaan käyttöösi. Valitse mahdollisimman helppo avainsana, jonka liikenne on korkea ja tarkoitusperä sinulle oikea.
Avainsanojen yleiskatsaus (Keyword overview)
Keyword overview on työkalu, johon voit syöttää yksitellen avainsanoja ja saada vertailun niiden menestymisestä. Näet sieltä esimerkiksi seuraavat tiedot avainsanoista:
- Klikkauksen hinta Googlen mainoksissa (CPC)
- Maakohtainen volyymi
- Avainsanan vaikeustaso
- Muut lähellä olevat avainsanat
- Googlen 10 tulosta avainsanalla
Liikennettä tuovat avainsanat (Organic research positions)
Saat kätevästi yhteen listaukseen avainsanat, jonka voit suodattaa esimerkiksi liikenteen määrän mukaan. Moni yritys yllättyy tämän näkymän kertomasta tiedosta. Varsinkin pienemmissä yrityksissä avainsanoista, jotka tuovat liikennettä, ei tiedetä juurikaan.
Monissa suuremmissakin yrityksissä sisällöntuotanto on ollut niin vähäistä, että suurin osa verkkosivuille tulevasta liikenteestä tulee yrityksen nimestä. Suurin osa ihmisistä etsii kuitenkin palvelua tai tuotetta suoraan hakukoneista, tietämättä yrityksen nimeä. Mikäli et löydy palvelusi tai tuotteidesi kautta, saatat menettää potentiaalisia asiakkaita.
3. Kilpailijavertailu
Kilpailijoita vertailemalla säästät omaa aikaasi sekä löydät uusia mahdollisuuksia, joita et ole tullut ajatelleeksi. SEMRush osaa katsoa suorat kilpailijasi verkkosivujesi olemassa olevien avainsanojen perusteella, joiden dataa pääset työkalun avulla vertaamaan.
Pystyt myös manuaalisesti syöttämään itse kilpailijoitasi, mikäli koet SEMRushin antaminen kilpailijoiden olevan vääriä. Kilpailijatilanne voi vääristyä, mikäli verkkosivustollesi tuleva liikenne tai avainsanat ovat vähäisiä.
Backlink gap -työkalu
Backlink gap auttaa tutkimaan kilpailijoiden sivuille ohjaavia linkkejä yhdellä katsauksella. Syötä työkaluun oma yrityksesi ja valitsemasi kilpailijat. Kaikilla kilpailijoilla voi olla backlinkki samassa sivussa, johon voit esimerkiksi itse tehdä ilmaisen käyttäjätilin ja saada saman hyödyn liikenteen kasvattamiseksi.
Keyword gap -työkalu
Keyword gap auttaa tarkastelemaan avainsanoja ja tekemään johtopäätöksiä siitä, miten omat avainsanat menestyvät kilpailijoihin verrattuna. Pystyt suodattamaan avainsanoja, joita sinulla ei ole käytössä, mutta kilpailijoillasi on. Näin saat ideoita hakukoneoptimointisi kehittämiseksi nopeasti ja systemaattisesti.
4. Tekninen hakukoneoptimointi (Site audit)
Site audit käy läpi sivustosi teknisen puolen ja antaa sinulle listauksen asioista, joita kannattaa korjata hakukoneoptimoinnin edistämiseksi. Site audit voi kertoa sinulle esimerkiksi rikkinäisistä linkeistä. Lisäksi se kertoo myös puuttuvat otsikot, kuvien puuttuvat alt-tekstit, matalan sanamäärän tai verkkosivujen hitauden.
Site audit voi käydä sivuston läpi esimerkiksi kuukausittain ja lähettää sinulle raportin saamistaan tiedoista. Pysyt jatkuvasti ajan tasalla verkkosivustosi tilanteesta ja huomaat, mikäli jotain on mennyt verkkosivuilla pieleen.
Yksi esimerkki helposta virheestä on rikkinäiset linkit. Näin voi käydä, kun poistat jonkin sivun verkkosivuiltasi. Moni artikkeli voi ohjata vanhaan sivuun ja tämän poistamalla linkit eivät johda enää mihinkään. Hakukoneet voivat sakottaa liikennettä rikkinäisten linkkien vuoksi.
5. Hakukoneoptimoinnin vinkit
Hakukoneoptimoinnin vinkit (On page SEO checker) kertovat tietyistä toimenpiteistä tai avainsanoista, joita kannattaa kehittää sivuillasi. Saat listauksen yksittäisistä sivuista ja konkreettisista kehitystoimenpiteistä sekä syyt miksi ne toimivat hyvin.
Saat esimerkiksi tarkistettua nopeasti teknisen hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet tai tarvittavat muutokset sisällössä, esimerkiksi metakuvauksen muuttaminen. Näet toimenpiteen vaikeusasteen asteikolla 1-3 ja saat tiedon, miksi tämä kannattaa korjata.
Verkkosivustollasi saattaa olla yksittäisten sivujen kohdalla tarpeita pienille muutoksille, joiden avulla liikenne voi lähteä nousemaan tehokkaasti. Kannattaa käyttää erilaisia työkaluja näiden mahdollisuuksien tutkimiseen, kuten SEMRush. Työkalut nopeuttavat työskentelyä ja löytävät mahdollisuuksia, joita et itse välttämättä huomaa.
Viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.