Hakukonemainonta on yksi parhaista tavoista tavoittaa asiakkaita
Hakukonemainonta on yksi parhaista tavoista tavoittaa ostopotentiaaliset asiakkaat, ellei parhain. Tämä johtuu siitä, että tietoa etsivä asiakas on jo valmiiksi virittäytynyt tunnelmaan ja etsii tietoa hakukoneessa. Kun asiakas näkee mainoksesi Googlessa ja se vastaa hänen tarpeitaan, on lähtöasetelma melko hyvä.
Asiakkaan Google-haun ja yhteydenottolomakkeen täytön välillä tai ostoskorin klikkauksella on monta kontaktipistettä, ennen kuin yrityksesi saa oikeita mainonnan tuloksia ja myyntiä. Olet voinut muun muassa miettiä seuraavia asioita:
- Mitä jos sivulla oleva sisältö ei olekaan asiakasta kiinnostavaa?
- Miksi asiakkaat eivät ota yhteyttä pitkästä sivuston vierailuajasta huolimatta?
- Näkyykö hakusanamainos sittenkin ihan väärille asiakkaille?
- Budjetti valuu hukkaan. Eihän tässä ole järkeä!
Jos olet pohtinut edes yhtä asiaa julkaisemasi Google Ads -kampanjan aikana tai sen jälkeen, tämä artikkeli on sinulle. Kerromme tässä artikkelissa 7 yleistä hakukonemainonnan virhettä ja miten niitä voidaan korjata.
1. Liian suppea avainsanatutkimus
Mikäli avainsanat eivät liity potentiaalisten asiakkaiden tarpeisiin ja tuottavat mainoksia epäolennaisille hauille, kuluu mainosbudjetti helposti hukkaan. Avainsanatutkimus kannattaa tehdä monipuolisesti esimerkiksi Google Adsin Keyword Plannerilla, eli sisäänrakennetulla avainsanatyökalulla, jotta löydät sopivat avainsanat hyvään klikkaushintaan.
Käytä hyödyksi hakukoneen ehdotuksia ja SurferSeo -lisäosaa
Kun tiedät mistä aiheista asiakkaasi etsivät tietoa, voit saada madallettua asiakashankinnan kustannuksia ja yksittäisiä klikkihintoja. Avainsanoja ja hakutermejä voi olla satoja, ja niiden tehokas hyödyntäminen on tärkeää varsinkin kustannusten näkökulmasta.
Yksi tapa katsoa asiakkaasi silmin on käyttää avuksi hakukoneen ehdotuksia. Kirjoita hakukoneeseen aiheeseesi liittyvä termi ja katso, mitä termejä hakukone ehdottaa. Seuraavia hakulausekkeita voit hyödyntää verkkosivusisältöjen optimoinnissa. Oheisessa kuvassa on tehty haku hakusanalla “lenkkarit”. Google ehdottaa heti muita hakulausekkeita, joita käyttäjät etsivät.
Lisäksi SurferSeo:n Chrome Extension kertoo kyseisen hakusanan keskimääräisen hakuvolyymin (5 400 hakua kuukaudessa) ja keskimääräisen hinnan per klikkaus, Google-mainonnassa (CPC). Lisäosa on ilmainen, ja se kannattaa ottaa käyttöön heti.
2. Mainonnan kohderyhmät on jätetty hyödyntämättä
Mikäli mainoksia näytetään kaikille mahdollisille ihmisille, mainoskampanjasi saattaa kuluttaa budjettia väärään paikkaan. Mikäli mainostat esimerkiksi palveluja, jotka soveltuvat vain +50 vuotiaille ihmisille, on ensiarvoisen tärkeää hyödyntää Googlen keräämää dataa ja sijoittaa mainoksia vain olennaisille kohderyhmille.
Mainosten sijaintikohdennukset
Huomioi kohderyhmien lisäksi mainosten näkyvyys eri paikkakunnilla. Mikäli palvelusi on saatavilla vain Helsingissä, varmista ettei mainoksesi näy turhaan muilla alueilla.
Myös paikallinen hakukoneoptimointi auttaa kohdennuksessa, lue lisää oheisen linkin kautta.
Käytä hyväksi Googlen kohderyhmädataa
Saat muokattua mainoskampanjan kohderyhmiä mainoskampanjan yleisösignaalissa. Alla esimerkki YIPI:n Google Performance Max -kampanjasta. Paras käytäntö on lisätä vähintään verkkosivuston kävijät yleisösignaaliin.
- Yleisösignaaliin lisätään rajauksia iän ja hakijan sukupuolen perusteella.
- Tämän lisäksi yleisösignaaliin voidaan lisätä ihmisten kiinnostuksen kohteita ja yksityiskohtaisia demografisia tietoja. Meillä YIPI:llä oleellista on lisätä yrityspalveluiden ja mainonta- ja markkinointipalvelujen ostamisesta kiinnostuneet ihmiset.
- Yleisösignaaliin voidaan lisätä myös tietoa käyttäjien aiemmasta hakutoiminnasta, sovelluslatauksista ja sivustokäynneistä. Tässä on hyvä paikka luoda yleisö esim. kilpailijan sivustolla käyneille ihmisille.
3. Laskeutumissivullasi ei ole tarpeeksi sisältöä ja toimintakehote on epäselvä
Mikäli laskeutumissivun sisältö on suppea, eikä se vastaa asiakkaan tarpeisiin, hän todennäköisesti poistuu muualle ja ostaa palvelunsa sieltä, mistä saa hyvän tarjouksen.
Palvele potentiaalista asiakastasi ja tarjoa selkeä ratkaisu
Kun tarjoat potentiaaliselle asiakkaalle apua ja selkeän ratkaisun esimerkiksi tarjouksen muodossa, onnistut Google Ads kampanjan toteuttamisessa todennäköisemmin.
Yksi hyvä tapa onnistua on hyödyntää laskeutumissivun suunnittelussa hakukoneoptimoinnin parhaita käytänteitä. SEO lisää orgaanisten hakutulosten näkyvyyttä, mutta auttaa myös mainonnan tehostamisessa.
4. Konversioseurantaa ei hyödynnetä oikealla tavalla
Tavoitteiden saavuttaminen on haastavaa, jos konversioita ei mitata. Jos tavoitteesi on lisätä ajanvarauksia kalenteriisi, merkitse konversioiksi ajanvaraukset esimerkiksi Google Tag Managerilla. Markkinointibudjetti valuu hukkaan, jos kampanja tehdään manuaalisesti hintatarjouksilla tai klikkauksilla.
Kuinka toteuttaa konversioseurantaa, jos asiakas kieltää evästeet?
GDPR-lainsäädäntö vaikutti suuresti verkkosuunnitteluun ja evästekäytäntöihin. Miten saat mitattua asiakkaan konversioita, mikäli hän kieltää evästeet verkkosivustollasi?
Yksi vinkki tähän on tehostettu konversiomittaus, jonka voit laittaa päälle Google Adsin konversiomittauksen puolella. Konversiomittaus tehdään tällöin esim. käyttäjän laitteella olevan Gmail-sovelluksen kautta, joka pystyy yhdistämään tehdyn ajanvarauksen ja käyttäjän sähköpostiosoitteen toisiinsa. Näppärää dataa!
Toinen keino konversioseurantaan on hyödyntää Google Tag Managerin Server-Side Taggingia. Sen avulla mittausdata lähetetään käyttäjän selaimen tai puhelimen sijasta eri palvelimelle. Henkilökohtaisia tietoja ei jaeta suoraan kolmansien osapuolien kanssa. Tietovuotojen riski pienenee ja GDPR:n noudattaminen on helpompaa.
Konversioita, kuten ostotapahtumaa tai lomakkeen lähetystä seurataan palvelimella ja käsitelty data voidaan lähettää analytiikkapalveluihin, kuten Google Analyticsiin.
5. Mainoskampanja on ollut päällä liian vähän aikaa
Google-mainonta pohjautuu vahvasti dataan, joten kestää hetken, että kampanja tuottaa tuloksia. Maksimoi klikkaukset -kampanja voi näyttää hyvältä ja saavuttaa klikkauksia sivustolle jo muutamassa tunnissa. Konversioiden perusteella toimivat kampanjat tarvitsevat kuitenkin jopa useita viikkoja, ennen kuin hakukonemarkkinointi toimii odotetusti.
Mitä pidempään mainoskampanja on olemassa, sitä enemmän dataa saat konversioiden tueksi
Hakukonemarkkinointi on ennen kaikkea pitkäjänteistä. Tee SEM-markkinointiin selkeä strategia ja suunnitelma, jota noudatat. Yhdistä se esimerkiksi sisällöntuotannon strategiaasi, jolloin SEO ja SEM toimivat tehokkaana pakettina yhdessä! Lue lisää hakukonemarkkinoinnista ja sisällöntuotannosta.
6. Liian pieni mainosbudjetti
Mikäli maksettua mainontaa tehdään liian pienellä budjetilla, voi tuloksien saamisessa kestää kauan aikaa ja onnistumisia tulee sen takia harvoin. Varaa varsinkin alkuvaiheessa riittävä mainosbudjetti, ja optimoi sitä tuloksien perusteella. Varsinkin B2B -palveluissa ja tuotteissa hakukonemarkkinointi voi vaatia useita satoja ellei tuhansia euroja, ennen kuin oikeita tuloksia saavutetaan.
Tuntuuko, että mainosbudjettisi kuluu hukkaan? Lue lisää haitallisista mainosklikkauksista ja niiden ehkäisystä.
Testaamalla korkeampaa SEM-mainosbudjettia saat lisää myyntiä
Google Ads -mainosbudjettia voidaan muokata helposti tuloksien pohjalta. Kun huomaat, että asiakashankinnan kustannus eli CPA-luku on esim. 50€ ja saat jokaisesta ostavasta asiakkaasta 500€, kannattaa mainosbudjettia kasvattaa, jotta saat lisää myyntiä!
7. Mainonta on jätetty päälle ja tuloksia ei seurata riittävän usein
Voit törmätä joskus mainoksiin, jotka on jätetty päälle kuukausiksi tai jopa vuosiksi, eikä mainontaa ole tehostettu millään tavalla. Google kerää ajan saatossa valtavan määrän dataa, joten kampanjaa on syytä muokata tulosten perusteella.
Seuraa hakukonemainonnan kampanjoita viikottain, optimoi kuukausittain
Hyvä nyrkkisääntö kampanjoiden seuraamisen on, että teet sitä vähintään viikoittain. Älä tee muutoksia kampanjaan liian usein, koska Googlella menee hetki oppia kampanja sen datan perusteella. Suosittelemme tekemään Google Adsiin liittyvät optimoinnit eri mainosryhmiin kuukausittain.
VINKKI! Hyödynnä Googlen automaattista optimointia suositusten perusteella, mikäli et halua käyttää itse aikaa optimointien tekemiseen. Kun Googlella on riittävästi dataa kampanjastasi, se tekee muutokset automaattisesti, esim. konversioiden CPA-suosituksiin.
YIPI on virallinen Google Partner
Teemme hakusanamainontaa tuloksellisesti ja kuulumme Googlen viralliseen Google Partners -verkostoon. Google Partner -tunnus myönnetään vain Googlen vaatimukset täyttäville yrityksille, jotka liittyvät muun muassa kampanjoiden laadukkuuteen, mainosbudjettiin ja henkilöstön sertifiointeihin.
Google Partners -tunnus takaa tuloksellisemmat hakukonemarkkinoinnin kampanjat ja varmistaa, että hakusanamainonta tehdään oikealla tavalla.
Varmenna Google Partners -statuksemme täältä.
Viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.