Haitalliset mainosklikkaukset Google-mainoksissa
CHEQ Essentialsin (entinen ClickCease) mukaan noin 22 % mainosklikkauksista voi olla joko bottien tai kilpailijoiden tekemiä haitallisia klikkauksia.
Haitalliset klikkaukset tarkoittavat joko manuaalisia käyttäjien tekemiä turhia klikkauksia tai automaattisesti haittaohjelmiston tekemiä mainosklikkauksia. Näillä keinoilla kilpailijat kuluttavat budjettiasi, jotta heidän oma mainontansa menestyy paremmin.
Kun puhutaan jo kymmenistä prosenteista, luku on valtava ja asia on hyvinkin haitallinen yrityksille, jotka tekevät CPC-mainontaa.
Mitä hakukoneet tekevät haitallisten klikkien torjumiseksi?
Tällä hetkellä maailman suosituin hakukone, Google, tekee oman osansa haitallisten tekijöiden poistamiseksi. Googlen Ad Traffic Quality Team hyödyntää automaattista tunnistusta ja tekoälyä, manuaalisia tarkastuksia ja muita laajempia tutkimuksia haitallisten klikkien torjumiseen.
Mielestämme Googlen tekemä torjuntatyö ei ole välttämättä riittävää. Mainosklikkaukset ja budjetti kuluvat sen verran nopeasti, että varsinkin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ei ole aikaa odotella, että Google lupaustensa mukaisesti tunnistaa haitalliset klikkaukset.
Käytännössä haitallisia klikkauksia voi tehdä kuka tahansa. Voit etsiä kilpailijan mainoksen ja klikata mainosta niin monta kertaa, kunnes budjetti on kulutettu loppuun. Kuulostaako reilulta?
Miten haitalliset klikkaukset vaikuttavat mainosbudjettiin?
Jos toteuttaisit edellä mainitun kilpailijoiden mainosten klikkauksen, voit tuhlata jopa satoja, ellei tuhansia euroja. Mittasimme haitallisia klikkauksia noin viikon mittaisella ajanjaksolla, hyödyntäen CHEQ Essentials -ohjelmistoa. Mainostamiemme palveluiden kohdalla haitalliset klikkaukset ovat edustaneet 14 % kaikista mainosklikkauksista ja ohjelmisto on torjunut 131 haitallista klikkausta.
Tämä voidaan laskea helposti: Jos olemme käyttäneet mainoksiin keskimäärin 2 dollaria per klikkaus, haitallisia klikkauksia on torjuttu 262 dollarin, eli noin 243 euron edestä.
Tämä tarkoittaa noin tuhannen euron säästöä kuukausitasolla.
Lähde: CHEQ Essentials -ohjelmisto
Haitallisten klikkausten rakenne
Haitalliset klikkaukset, jotka on estetty klikkaamasta mainoksia, ovat rakentuneet pääosin VPN-yhteyden kautta tehdyistä klikkauksista, yhden käyttäjän tekemistä klikkauksista joita on klikattu yli järjestelmään määritetyn raja-arvon (Over Threshold) tai manuaalisista poissulkemisista (Manually Blocked).
Lähde: CHEQ Essentials -ohjelmisto
VPN yhteyden kautta tehdyt klikkaukset eivät välttämättä suoranaisesti ole huijausklikkauksia, mutta joissakin yhteyksissä on tutkittu, että ne voi olla hyvä sulkea pois haitallisten klikkausten vähentämiseksi.
Over Threshold -klikkaukset taas todennäköisesti ovat juurikin kilpailijoiden tekemiä klikkauksia. Nämä järjestelmä tunnistaa siten, että kun yksittäinen käyttäjä klikkaa mainostasi yli 3 kertaa tietyn ajan sisällä, on kyseessä todennäköisesti klikkihuijaus. Tämän tilaston valossa voidaan todeta, että tällaisia käyttäjiä on melko paljon.
Haitallisten klikkausten torjuntaohjelma on siis todella tarpeen.
Klikkihuijausten torjuntaohjelmat ja niiden käyttö
Tässä artikkelissa on lyhyesti kerrottu mitä haitalliset klikkaukset voivat tarkoittaa ja mitä reittejä ne tulevat. Olemme itse todenneet, että klikkihuijausten torjuntaohjelmista on hyötyä ja ongelma on todellinen.
Saatatkin pohtia, miten voit torjua haitallisia klikkauksia? Me käytämme CHEQ Essentials -ohjelmistoa(entinen ClickCease), joka torjuu klikkihuijauksia automaattisesti. Ohjelma erikoistuu CPC-mainonnan mainosbudjetin tehostamiseen siten, että turhien klikkausten määrä vähenee.
Klikkihuijausten torjuntaohjelmistot ovat maksullisia, mutta mainonnassa säästetyt eurot maksavat ne hyvinkin nopeasti takaisin. Käytännössä puhutaan muutamien kymmenien eurojen kuukausi-investoinnista. Ja kuten huomasimme, klikkauksia oli satojen eurojen edestä kuukausittain.
Lue viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.