Blog Main Image

Mistä Google-mainonnan hinta muodostuu?

Google-mainonta toimii siten, että mainonnan hinta muodostuu huutokaupan perusteella. Mitä enemmän yritykset ovat valmiita mainostamaan tietyn avainsanan klikkaamisesta, sitä enemmän se myös maksaa.

Mikäli yksikään yritys ei mainosta valitulla avainsanalla, voi sen klikkaaminen maksaa sinulle parhaimmillaan ainoastaan senttejä. Hakusanamainonnan hinta voi puolestaan arvokkaammille avainsanoille olla jopa sata euroa klikkaukselta.

Tällaisia kilpailtuja avainsanoja ovat esimerkiksi yritys- sekä kulutusluottoihin liittyvät termit. Moni verkkosivu kilpailuttaa samoja lainaa myöntäviä yrityksiä keskenään ja on valmis maksamaan Googlessa suuren hinnan klikkauksista.

Voit määrittää omat budjettisi sekä klikkaushintasi sen perusteella, mitä toiset ovat siitä valmiita maksamaan. Jos laitat hintasi liian alas, voi olla etteivät mainoksesi näy lainkaan Googlessa. Klikkihintaa voidaan säädellä eri hintatarjousstrategioilla.

Mainoksesi hinnan muodostus

Googlen mainoshinta perustuu lähtökohtaisesti PPC -malliin (pay-per-click), jossa maksat vain tietyn summan, kun mainostasi klikataan verkossa. Joissakin kampanjatyypeissä hyödynnetään näyttökertoihin perustuvaa hintaa.

CPC ja Cost per Mille ovat tyypillisimmät Googlenhintamekanismit

CPC eli Cost-per-click hinnoittelee mainoksesi suoraan klikkauspohjaisesti.

CPM eli Cost-per-mille hinnoittelee mainontaa tuhannen näyttökerran perusteella.Tätä hinnoitteluperustetta käytetään esimerkiksi Performance Max -kampanjoissa ja YouTube-mainoksissa.

Hintatarjousstrategia ja päiväbudjetti vaikuttavat budjetin käyttöön

Lopulliseen hinnanmuodostukseen voit vaikuttaa itse säätämällä sopivan päiväbudjetin kampanjoillesi, tämä voi olla vaikkapa 10€/päivässä, eli noin 300€/kuukaudessa, joka kulutetaan hintatarjousstrategiasi mukaisesti mahdollisimman tehokkaasti.

Googlen eri hintatarjousstrategioita ovat konversiot, konversion arvo, klikkaukset, osuus impressioista sekä manuaaliset hintatarjoukset. Näiden mukaan mainoksesi näkyvät Google-haussa kilpailijoiden joukossa.  

Hintatarjousstrategia on käytännössä ohje Googlelle, millä perusteella Google-budjetti halutaan käyttää. Yleensä tämä johdetaan kampanjan tavoitteista.

Mikäli haluat mahdollisimman paljon verkkosivuliikennettä, kannattaa valita klikkausten maksimointiin pyrkivä strategia. Jos halutaan lomakkeiden lähetyksiä, kannattaa konversioseuranta optimoida mahdollisimman hyvin lomakkeiden lähetyksiin sekä valita maksimoi konversiot -hintatarjousstrategia.

Googlen mainosalgoritmi optimoi budjetin käytön tavoitteesi mukaan automaattisesti. Hintatarjousstrategian minimi "oppimisaika" on 5 päivää, jonka kuluessa Google pyrkii löytämään tavoitteidesi mukaiset parhaat asiakkaat.

Google mainos hinta, Google mainonta hinta

Google-mainonnan hinta palveluna

Google-mainontaa voidaan toki tehdä itse, mutta pohdi ensiksi, pari asiaa ennen aloittamista. Kuinka paljon olet valmis käyttämään Google-mainontaan omaa aikaresurssia mainontaan? Ja mistä tiedät toimiiko mainonta? Osaatko tehdä Googlen-kampanjat varmasti oikein? Google-mainonta kannattaa tilata palveluna, mikäli et tiedä mitä olet tekemässä.

Markkinoilla on tarjolla monia eri Google-mainonnan hintoja. Tyypillisin näistä on kiinteä kuukausihinta, joiden hinnat alkavat tekijästä riippuen muutamista satasista. Mikäli kampanjoita ja työtä on paljon, hinta voi nousta tuhansiin euroihin. Tavallista on myös, että itse kampanjoiden rakentamisesta peritään jokin kiinteä veloitus, esim. 500€ tai tuntihinta, joka liikkuu eri mainostoimistoilla 80€-150€ välillä.

Markkinointia tekevien yritysten hinnoittelu saattaa olla erilainen ja sinun kannattaakin kilpailuttaa paras toimija. On olemassa yrityksiä, jotka eivät erittele Google-mainontaan menevää hintaa ja yrityksen työtä. Kannattaa selvittää, mistä saat parhaimman hinnan hakusanamainonnan tekemiselle ja varmistaa, ettet maksa turhasta.

YIPI:llä Google-mainonnan hinnoittelu on kerroinpohjainen ja hinta lasketaan Googlessa käytettävän mediabudjetin mukaan. Eli hinta on aina kohtuullinen, juuri sinulle yksilöity hinta.

Palvelun ylläpidossa pidämme huolen siitä, että tuloksia kehitetään kuukausittain Googlessa ja teemme tarvittaessa uusia kampanjoita, mikäli niin haluat. Paketti sisältää kaiken maksetun mainonnan hallinnoinnin sekä uusien mainoskampanjoiden tekemisen, ilman tuntiveloituksia tai lisäkuluja.

Jos erilaiset digimarkkinoinnin hinnoitteluasiat kiinnostavat, lue toinen artikkelimme aiheesta!

Google Partner - saa kokemuksen kautta paljon enemmän näkyvyyttä

Miten tunnistan osaavan Google-mainonnan tekijän?

Osaavalta Google-mainonnan tekijältä löytyy Google Partner -tunniste. Googlen sivuilta löydät ajantasaisen listauksen Google Partnereista. YIPI on myös Google Partner, ja pääset tutkimaan lisää partneruudestamme sivumme alareunassa olevasta Google Partner kuvakkeesta.

Google Partner vaatimukset

  • Hallinnoitava vähintään 10 000 $ edestä mainoskuluja kolmessa kuukaudessa
  • Google-mainosten optimointipisteiden tulee olla vähintään 70%
  • Tietty määrä sertifiointeja Googlen eri mainostuotteissa, (esim. Googlen video ja display-mainonta).

Sinun ei tarvitse siis tietää Google-mainonnasta itse, mutta pelkästään Google Partner -statuksen avulla voit tunnistaa osaavan sekä kokeneen Google-mainonnan kumppanin.

Menestyneet Google-mainonnan tekijät osaavat myös antaa sinulle referenssejä, miten he ovat saaneet mainonnan menestymään asiakkaillaan. Kysy aina referenssejä yrityksen työstä ja saat helposti selville, kenen palveluita kannattaa hankkia!

Paljonko Google markkinointi maksaa?

Kannattaako hakusanamainonta Googlessa?

Ehdottomasti. Pelkästään Suomen Googlessa tehdään kymmeniä miljoonia hakuja päivittäin. Google-mainonta on erityisesti pienelle yritykselle kustannustehokas tapa saada näkyvyyttä sekä lisätä myyntiä Googlessa.

Google-mainonnan hinta ei ole välttämättä pienellekkään yritykselle kallis, sillä voit kohdentaa mainontaa halvoille avainsanoille, joita etsivät vain tietyt asiakkaat. Silloin hakusanamainonta on huomattavasti edullisempaa!

Näy asiakkaalle, kun he etsivät palveluitasi

Google-mainonta tavoittaa asiakkaat juuri silloin, kun he ovat etsimässä palveluitasi. Mitä korkeammalla Googlen sijoituksissa olet, sitä todennäköisemmin asiakas niitä klikkaa. Google-mainonnalla pääset listan kärkeen ja olet aina juuri oikeaan aikaan asiakkaan näkyvillä, kun hän etsii tietoa aiheesta.

Suurten yritysten kanssa vaikea kilpailla ilman mainontaa

Suuret yritykset ovat pystyneet kerryttämään jo vuosia verkkosivuilleen liikennettä ja niiden kanssa kilpaileminen saattaa olla haastavaa ilman maksettua mainontaa. Saat mainoksesi näkyviin yrityksesi koosta riippumatta ja pääset tavoittamaan juuri niitä asiakkaita, joita haluat.

Google-mainonta ei ole pelkässä hakukoneessa

Pystyt tavoittamaan Google-hakumainosten lisäksi ihmiset myös Googlen muiden mainosmenetelmien kautta. Moni verkkosivu käyttää Googlen kumppaniverkostoa mainosten näyttämiseen ja saat esimerkiksi mainoksesi näkymään lehtien digijulkaisuissa.

Voi olla edullisin markkinointikanava

Avainsanoistasi riippuen hakusanamainonta voi olla edullisin tapa saada uusia asiakkaita. Mainoskampanjan päälle laittamisesta, voit saada itsellesi uusia asiakkaita ensimmäisestä päivästä alkaen! Tulokset näkyvät nopeasti ja hyvin menestyvän kampanjan optimointi kannattaa pitkällä aikavälillä.

Mainokset sisältää toimintakehotteen ja toimivan laskeutumissivun.

Miten saan Google-mainonnan hinnan halvemmaksi?

Google-mainonta toimii hyvin ja kustannustehokkaasti, jos se on tehty oikein. Google haluaa hakukoneena ratkaista hakijan ongelman. Mitä paremmin sivusto toimii ja mitä paremmin sen sisältö vastaa haettua termiä, sitä todennäköisemmin myös mainoksesi näkyvät.

Hakusanamainonta kannattaa toteuttaa niin, että mainosten linkin kautta siirrytään tietylle sivulle, joka kertoo mainostettavasta aiheesta. Silloin saat parhaat tulokset ja mainokset ohjaavat oikeita asiakkaita oikeaan paikkaan.

Laskeutumissivu

Jos mainoskampanjassasi puhutaan edullisista koiranleluista, niin mainoksesi tulee ohjata sivulle, jossa esitellään edullisia koiranleluja. Mainoskampanjaa varten kannattaa tehdä usein erillinen laskeutumissivu, joka on tehty pelkästään mainoksen liikennettä varten. Saat enemmän tietoa mainonnan tehokkuudesta sekä voit käyttää erilaisia keinoja myynnin toteutumiseksi.

Kampanjan laatupisteet

Google Ads kertoo sinulle, miten hyvät laatupisteet mainoskampanjallasi on. Kannattaa seurata Googlen antamia ohjeistuksia, sillä mitä korkeammat laatupisteet sinulla on, sitä parempia tuloksia saat. Laatupisteet voivat heikentyä, jos esimerkiksi päiväbudjettisi on liian pieni, jolloin et saa parhaimpia tuloksia mainonnassa.

Verkkosivun käytettävyys

Googlelle on tärkeää näyttää hakutuloksissa verkkosivuja, jotka ovat käytettäviä, saavutettavia sekä nopeita. Mitä paremmin onnistut kehittämään verkkosivustosi teknistä puolta, sitä edullisemmaksi myös mainonnan hinta sinulle muodostuu. Hitaan nettisivun latautumista ei jakseta odottaa, ja asiakkaat saattavat poistua sivuiltasi ennenaikaisesti.