Verkkosivujasi ei ole olemassa, jos siellä ei ole kävijöitä
Oletatko, että asiakkaasi tekevät hakuja yrityksesi nimellä ja sitä kautta sivustollesi päätyy tuhansia maksavia asiakkaita? Asia on todennäköisesti näin, jos yrityksesi on Valio, Telia tai K-rauta.
Oletettavasti yrityksesi on kuitenkin huomattavasti pienempi ja vähemmän tunnettu. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksesi tulisi näkyä Googlen hakutuloksissa muilla avainsanoilla kuin brändiavainsanoilla.
Analytiikkaohjelmisto Semrushin mukaan domainin valio.fi parhaimmat avainsanat ovat pizza, lettutaikina ja mokkapalat. Yllä olevasta kuvasta käy ilmi, että jokaisella näillä avainsanalla valio.fi on hakutulosten ykkössijoituksella. Pizza, lettutaikina ja mokkapalat ovat orgaanisia hakusanoja, joita käyttäjät käyttävät etsiessään tietoa Googlesta.
Orgaaninen hakutulos on Google Haun tuottama maksuton listaus, joka näkyy lukijalle hakutulosten joukossa, koska se vastaa hänen käyttämäänsä hakutermiä. Eli käyttäjän hakiessa hakusanalla "pizza", ensimmäiseksi hakutulokseksi nousee valio.fi -verkkosivulle ohjaava orgaaninen hakutulos.
Sinun tulisi tavoitella hakutulosten ensimmäisiä sijoituksia, sillä mitä korkeammalla hakutulos on, sitä todennäköisemmin lukija klikkaa sitä. Päästäksesi Google-hakutulosten kärkeen, kannattaa sinun keskittyä tuottamaan laadukasta sisältöä verkkosivuillesi. Tämä onnistuu suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin ja siihen käytettävien työkalujen avulla.
Sisältömarkkinointi ja sisällöntuotanto
Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan arvokkaan ja ajankohtaisen sisällön luomista, joka vastaa asiakkaiden ongelmaan. Sen tarkoituksena on houkutella ja sitouttaa tarkasti valittu kohderyhmä sisältösi pariin ja auttaa heitä ratkaisemaan ongelmiaan. Sisältömarkkinointia ei tehdä tuote edellä, se ei vaadi aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa, eikä myöskään jatkuvia rahallisia investointeja maksettuun mainontaan.
Sisällöntuotanto puolestaan on sisältömarkkinoinnin keino parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä pääasiassa tekstisisältöjen avulla, ja sen avulla parannetaan liiketoimintaa sekä lisätään myyntiä pitkällä aikavälillä. Se auttaa myös yritystä parantamaan asiakaspalvelua, kun esimerkiksi asiakkaiden usein kysyttyihin kysymyksiin vastataan verkkosivujen sisältösivulla.
Tekstisisällöt tarjoavat laadukasta tietoa hyödynnettäväksi myös muissa kanavissa, esimerkiksi somessa tai uutiskirjeissä.
Hakukone suosii laadukasta sisältöä
Kun asiakas viipyy kauemmin sisältösi äärellä, esimerkiksi lukee kirjoittamasi blogin, hänen sitoutumisaikansa sivustolla pitenee. Pidempi sitoutuminen viestii sitä, että asiakkaat viihtyvät sisältösi äärellä ja tarjoat heille relevanttia sisältöä. Kun sivustosi sitoutumisaika nousee, myös Google ymmärtää että tarjoat laadukasta sisältöä ja voi nostaa sivustoasi korkeammalle hakutuloksissa.
Miten sisältömarkkinointia tehdään ja miten se auttaa myynnissä? Lue lisää sisältömarkkinoinnista.
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto – avainsanatutkimus selvittää mitä asiakkaasi hakevat
Kun sisältömarkkinointi ja sisältöstrategia ovat hallussa, on aika tuottaa Googlen silmissä laadukasta sisältöä. Sisällön tuottaminen kannattaa aloittaa avainsanatutkimuksen tekemisellä.
Avainsanatutkimukseen voi valita avuksi eri analytiikkatyökaluja, kuten Semrush, Surfer ja Keyword Planner. Myös Google Haku ehdottaa erilaisia avainsanoja hakemasi termin ympäriltä.
Mikäli sinulla ei ole käytössä Semrushin kaltaista analytiikkaohjelmistoa, kannattaa sinun tutustua erilaisten kilpailijoiden sivustoihin. Kun näet millaisia avainsanoja kilpailijat käyttävät, esimerkiksi blogien otsikoissa tai sisältösivuilla, voit käyttää kyseisiä avainsanoja myös omissa sisällöissä.
Mutta miten avainsanatutkimus kannattaa oikeasti tehdä ja miten löytää oikeat hakusanat? Lue lisää avainsanatutkimuksesta.
Blogitekstin kirjoittaminen – ilman työkaluja on vaikea kilpailla ykkössijoituksista
Sisällöntuotanto voi viedä paljon aikaa verrattuna muihin markkinointikeinoihin. Onnistuessaan se tuo kuitenkin verkkosivuillesi liikennettä jopa vuosien jälkeen. Esimerkiksi maksetun mainonnan avulla saatu verkkosivuliikenne päättyy heti, kun mainonta lopetetaan.
Näin kirjoitat hakukoneoptimoidun blogin
Blogitekstin kirjoittaminen saattaa tuntua vieraalta, varsinkin jos koet olevasi kokematon kirjoittaja. Artikkeleita, blogeja ja tekstejä kannattaa kuitenkin kirjoittaa, sillä se on kustannustehokas keino ohjata uusia asiakkaita palveluidesi pariin. Kun olet tehnyt avainsanatutkimuksen ja löytänyt avainsanoja, joilla asiakkaat tekevät hakuja, voit alkaa luomaan sisältöä niiden aiheiden ympärille.
Mitä blogin tulisi sisältää?
- Herätä heti blogin alussa asiakkaan mielenkiinto ja kerro mitä asiakas saa tietää lukemalla tekstin.
- Kerro mahdollisimman paljon aiheesta eli avainsanasta, jonka takia asiakas on sivuillasi. Yritä käyttää avainsanaa erityisesti otsikoissa ja blogin alussa. Merkittävään rooliin nousee myös blogin metakuvaus ja metaotsikko. Nämä tekstit ovat ratkaisevia siinä, klikkaako käyttäjä hakukoneesta sivustollesi vai ei.
- Blogin pituus voi vaihdella aina 500 sanasta tuhansiin sanoihin. Joillakin hakusanoilla Googlen hakutuloksien kärkisijoille pääsemiseksi riittää vain 500 sanaa ja joskus täytyy kirjoittaa 5000 sanaa. Tätä et voi kuitenkaan tietää itse, vaan esimerkiksi hakukoneoptimoinnin työkalu Surferin käyttäminen on välttämätöntä.
- Vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin. Voit hakea niitä Googlesta, kun kirjoitat haluamasi avainsanan, esimerkiksi "salaojan asennus". Hakukone ehdottaa sen pohjalta, mitä "Ihmiset kysyvät myös" eli usein kysyttyjä kysymyksiä.
Hakukoneoptimointi nousee erittäin suureen rooliin blogitekstiä kirjoittaessa, eikä sitä ole helppoa tehdä yksin. Tutustu YIPI:n hakukoneoptimoinnin palveluihin.
Mikäli blogia on vaikea kirjoittaa, kokeile asiakastarinan tai oppaan tekemistä
Asiakastarina tai referenssi lisäävät yrityksen luotettavuutta ja tarjoavat lukijalle kättä pidempää, kun hän miettii tuotteidesi tai palveluidesi ostamista. Asiakastarina on kuin paranneltu asiakasarvostelu ja siinä asiakas pääsee kertomaan kokemuksistaan ostamastaan tuotteesta tai palvelusta. Voit lähestyä vanhoja tyytyväisiä asiakkaita ja pyytää heiltä tarinaan kommentteja ja kokemuksia.
Toinen vaihtoehto on tuottaa referenssitarina, jossa kerrot asiakkaalle tuottamastasi palvelusta. Referenssi on hyvä keino esitellä yrityksen palveluita käytännössä ja sisältö voi olla millaista haluat. Referensseissä ja asiakastarinoissa hakukoneoptimointi ei ole yhtä suuressa roolissa kuin blogien tuotannossa. Tärkeää on luoda houkutteleva tarina ja kertoa kuinka olet auttanut asiakkaitasi.
Voit myös jakaa tietoa laajemmin asiakkaille tekemällä erilaisia oppaita. Tuottamalla ladattavan oppaan, voit parantaa verkkosivujesi konversioita eli saat asiakkaan tekemään toimenpiteitä verkkosivuilla. Oppaan lataaminen on yksi vaihe asiakkaiden ostopolulla matkalla kohti ostosta.
Haluatko oppia kaiken hakukoneoptimoinnista? Lataa maksuton, lähes 80-sivuinen hakukoneoptimoinnin opas.
Näin Aitatalo Oy:n yhteydenottojen määrä nousi vuodessa 275 %
Aitatalo Oy on vuonna 2020 perustettu aluesuojaukseen ja aitojen rakentamiseen erikoistunut yritys. Pari vuotta aloittamisen jälkeen yritys huomasi, että yhteydenottoja ei tullut verkkosivuilla tarpeeksi yrityksen tavoitteisiin nähden. Yritys sai keskimäärin yhdeksän yhteydenottoa kuukaudessa, mikä ei ollut riittävästi kasvavaan liiketoimintaan nähden.
Aitatalo vaihtoi silloisen markkinointikumppaninsa ja ryhtyi yhteistyöhön YIPI:n kanssa. Yrityksen markkinointia lähdettiin silloin kehittämään erityisesti Google-mainonnan puolella ja verkkosivuja kehittämällä.
Kilpailija-analyysi ja avainsanatutkimus paljastivat nopeasti puuttuvia avainsanoja ja avasivat ovet myös kokonaan uusille palveluille; koira-aidoille. Kun verkkosivuille alettiin kirjoittamaan blogisisältöjä koira-aitojen ja -aitauksien ympärille, lähti verkkosivuliikenne hurjaan nousuun.
Aitatalon kävijäliikenne nousi kymmenestä kävijästä yli 2000 kävijään kuukaudessa, kun säännöllinen hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto otettiin osaksi sisältömarkkinointistrategiaa. Sisältöä luotiin monista asiakkaita mietityttävistä aiheista ja suosituista hakulausekkeista, kuten aitatolpan kiinnitys maahan ja terassin perustus ruuvipaalulla.
Lisäksi käyttöön otettiin Google Performance Max sekä Googlen hakusanamainonta, josta lukija ohjattiin kirjoitettuihin artikkeleihin. Lisäksi keskityttiin verkkosivujen konversioiden parantamiseen analytiikan avulla. Kaikki toimenpiteet johtivat siihen, että yritys sai keskimäärin 30 yhteydenottoa kuukaudessa ja käyttökate parani vuoden takaisesta 31,5 %.
Miksi kannattaa valita kokenut hakukoneoptimoinnin kumppani?
Hakukoneoptimointi on vaikeaa tehdä itse, ainakin ilman sopivia työkaluja ja ymmärrystä siitä, millainen sisältö verkkosivuilla toimii.
Jos haluat saavuttaa sisältömarkkinoinnilla tuloksia, kannattaa valita avuksi digimarkkinointitoimisto. YIPI on Google Partner ja Semrush Agency Partner. Käytössämme on alan parhaat työkalut sekä kattava osaaminen toteuttaa monipuolista digimarkkinointia keskittyen juuri asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen.
Viimeisimmät blogisisältömme
Lue tuoreimmat sisältömme ja näkemyksiämme markkinointiin.