Blog Main Image

Konversio-optimointi myynnin kasvattamisessa

Konversiolla tarkoitetaan jotain tavoiteltua toimenpidettä, joka halutaan saada tapahtumaan verkkosivuilla tai verkkokaupassa. Tärkein konversio verkkokaupalle on tietenkin ostos, mutta ostopolun varrelle mahtuu monia muitakin olennaisia konversiopisteitä. Konversio-optimointi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että teet verkkosivuilla erilaisia toimenpiteitä, jotka ohjaavat ihmisiä lisäämään tuotteen todennäköisemmin ostoskoriin.

Esimerkkejä verkkokaupan konversioista ovat:

  • Vierailu sivustolla
  • Tuotesivun katselu
  • Lisää ostoskoriin
  • Aloita ostoprosessi
  • Suorita ostos

Vierailu sivustolla on tärkeä konversio, mutta tärkein konversio on "suppilon" alapäässä oleva konversio, eli suorita ostos. Suppiloa voi ajatella käänteisenä pyramidina: suurin määrä verkkokaupan konversioista tapahtuu suppilon yläpäässä sivuston vierailujen kautta, mutta mitä pidemmälle vaiheissa edetään, sitä todennäköisemmin päästään lähemmäs kauppaa.

Jotkin suppilon alun ja lopun välissä olevat vaiheet voivat vaikuttaa kuitenkin enemmän verkkokauppasi myyntiin kuin toiset. Oman verkkokauppasi dataa analysoimalla voit huomata, että jos saat henkilön lisäämään tuotteen ostoskoriin, on silloin ostoksen suorittaminen merkittävästi lähempänä.

Verkkokauppan konversioiden tapahtumista tulee mitata ja seurata.

10 keinoa verkkokaupan konversio-optimointiin

Jokainen verkkokauppa on omanlainen kokonaisuutensa, joten välttämättä kaikki kertomamme keinot eivät päde sellaisinaan omaan verkkokauppaasi. Listaamme seuraavaksi erilaisia keinoja, joilla voit parantaa verkkokauppasi konversioiden syntymistä. Kokemuksemme mukaan moni verkkokauppa hyötyisi merkittävästi näistä osin perusasioiksi luokiteltavien toimenpiteiden kuntoon laittamisesta.

1. Selkeä ja helppo navigaatio

Verkkokaupan navigaatio kannattaa toteuttaa selkeästi, koska sen seurauksena asiakas osaa etsiä oikean tuotteen helposti. Navigaatio eli verkkokaupan käyttöliittymän järjestely pitäisi toteuttaa niin, että asiakaskokemus on mahdollisimman mutkaton. Asiakkaan tulisi pystyä selaamaan tuotteita mahdollisimman vähäisellä klikkausmäärällä, palata helposti sivustolla takaisin ja päästä halutessaan ostoprosessissa eteenpäin jopa yhdellä napin painalluksella.

Navigaatiota helpottamaan voidaan suunnitella esimerkiksi erilaisia suodattimia, hakutoimintoja tai ylä- ja alavalikoita. Myös selkeät CTA eli call to action -painikkeet ohjaavat käyttäjää toimimaan halutulla tavalla.

2. Maksutavat ja maksuprosessi

Mitä enemmän maksutapoja tarjoat asiakkaallesi, sitä vähemmän hänellä on oston esteitä. Yksi uusi maksutapa voi tarkoittaa kokonaan uutta asiakasryhmää ja helpompaa ostamista. Pidemmät maksuajat ja esimerkiksi laskulla maksaminen voivat helpottaa joidenkin asiakkaiden ostamista.

Esimerkiksi Apple Pay -maksutavan lisääminen mahdollistaa monelle Apple-käyttäjälle erittäin helpon maksuprosessin. Jos käyttäjä on tallentanut tietonsa Apple -tililleen, voi hän suorittaa koko maksuprosessin muutamassa kymmenessä sekunnissa.

3. Tarjoavatko kilpailijat jotain, mitä sinä et?

Ihmiset luottavat tuttuun ja turvalliseen. Tutustu siis isoihin ja tunnettuihin verkkokauppoihin, katso minkälaisia elementtejä heidän verkkosivuiltaan löytyy ja vertaa niitä omiin sivuihisi. Mitä voisit lisätä? Pienetkin asiat voivat vaikuttaa merkittävästi myynnin kasvamiseen; kuten tuotesivulla olevien painikkeiden ja tekstien sijoittelu tai niiden sisällön muokkaus. Vakiintuneet verkkokaupat ovat tehneet taustatyönsä huolellisesti, joten niistä kannattaa katsoa mallia.

Esim. Zalando tarjoaa eri kategorioita ja ilmaisen toimituksen yli 34,95 € tilauksen kaupan päälle.

Vaatteiden verkkokauppa Zalando tarjoaa vaatteilleen ilmaisen toimituksen yli 34,95 € tilauksesta. Tuotesivulla on myös esimerkiksi nostettu esiin ensin 3 sponsoroitua tuotetta.

4. Arviot ja arvostelut

Verkkokauppaan kannattaa lisätä ja kerätä asiakkaiden rehellisiä arvosteluita. Vaikka asiakas ei tietoisesti miettisi asiaa, niin muiden ihmisten arvostelut parantavat omaa halukkuutta tehdä ostoksia verkkokaupassa. Kauppa ilman arvosteluita saattaa vaikuttaa epäilyttävältä.

Alla muutamia tilastoja verkkokaupan arvosteluista:

  • 15% käyttäjistä ei luota yrityksiin, joilla ei ole arvosteluita
  • 72% käyttäjistä ei tee mitään toimenpiteitä ennen yrityksen arvosteluiden lukemista
  • 93% käyttäjistä sanoo, että arvostelut vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä
  • 6% käyttäjistä ei luota arvosteluihin

Lähde: Fera.ai – 59 Online Review Statistics You Need To Know In 2024

5. Testaa erilaisia asioita löytääksesi parhaiten toimiva strategia

Verkkokaupan konversioastetta voidaan parantaa tehokkaasti hyödyntämällä A/B-testausta. Testauksen avulla voidaan kokeilla muutosten vaikutusta konversioihin. Voit kokeilla esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Muuta verkkosivun CTA-painikkeiden tekstiä suoraviivaisemmaksi. Esimerkiksi "Tutustu" voi olla "Kokeile heti" tai "Lue lisää" voi olla "Pyydä tarjous".
  • Vaihda käyttämiäsi värejä. Muun muassa punainen väri voi viestiä heti asiakkaalle "vaaraa" tai "pysähtymistä", kun taas vihreä väri kannustaa toimimaan ja liikkumaan sivulla eteenpäin.
  • Päivitä hinnoittelustrategiaa. Tarjoatko mahdollisuutta ostaa tuotteitasi osamaksulla tai kuukausihintaan? Joskus muutokset hinnoittelussa tai niiden esitystavassa voivat vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen merkittävästi. Asiakkaan mielestä voi tuntua paremmalta ostaa 1500 € arvoinen kuntopyörä, jos kertaoston sijaan hän maksaa siitä 125 € kuukaudessa.
  • Paranna tuotesijoittelua. Tuo verkkosivuilla ensin esiin suosituimpia tuotteita tai lajittele ne selkeisiin kategorioihin. Mieti myös, voitko nostaa tiettyjä tuotteita esiin muilla sisältösivuilla.

Kokeilemalla testaat, mikä strategia toimii parhaiten ja mitkä toimenpiteet lisäävät konversioita. Lue lisää miten me YIPI:llä toteutamme konversio-optimointia.

6. Pidä huoli sivuston nopeudesta

Menestyvä verkkokauppa toimii ja latautuu nopeasti. Älä siis kehitä verkkokauppaasi nopeuden kustannuksella, sillä voit menettää monia kiinnostuneita asiakkaita hitaan sivuston vuoksi.

Muutaman sekunnin latautumisaika sivustolle saapuessa voi vaikuttaa siihen, että asiakkaasi kyllästyvät ja siirtyvät kilpailijan sivustolle. Voit tarkastaa verkkosivustosi tilanteen PageSpeed Insights -työkalun avulla.

7. Tarjoa ilmainen toimitus

Toimituskulujen lisääminen ostoksen hinnan päälle voi tuntua verkkokauppiaalle houkuttelevalta ratkaisulta, mutta hinnoittelustrategia kannattaa suunnitella tarkkaan. Asiakkaat ovat tottuneet ilmaisiin toimituskuluihin ja usein yritys mielletään jopa edullisemmaksi vaihtoehdoksi, jos kilpailevalla yrityksellä toimituskulut eivät sisälly hintaan. Kerro millä summalla asiakkaan on tilattava, jotta hän voi saada ilmaisen toimituksen. Usein ilmainen toimitus kannustaa asiakasta korkeampaan keskiostokseen.

8. Selkeät ja monipuoliset kuvat

Mitä enemmän tietoa voit tarjota asiakkaallesi, sitä paremmin voit vaikuttaa hänen ostopäätökseensä. Monipuoliset kuvat tarjoavat asiakkaalle mahdollisuuden miettiä, miten esimerkiksi kyseinen huonekalu voisi sopia hänen omaan kotiin ja sisustukseen. Monissa verkkokaupoissa on huonolaatuiset kuvat tai esimerkiksi vain yksi tuotteen kuva. Parempien kuvien avulla pääset erottumaan kilpailijoistasi.

9. Voisiko chatbotti auttaa asiakkaita?

Hyvä asiakaskokemus syntyy myös tiedon saamisen seurauksena. Harkitse live-chatbotin lisäämistä verkkokauppaasi – voit olla aina vastaamassa asiakkaan mahdollisiin kysymyksiin. Mikäli yrityksestäsi kukaan ei voi olla jatkuvasti saatavilla, pohdi myös chatbottia, johon on tallennettu valmiit vastaukset. Mikäli asiakas ei saa vastauksia kysymyksiinsä, voi hän vaihtoehtoisesti lähettää sinulle kysymyksensä ja pääset paremmalla ajalla vastaamaan asiakkaan kysymyksiin.

10. Tee jälkimarkkinointia

Verkkokaupan markkinointi kannattaa kohdentaa myös jo olemassa oleville asiakkaille. Näin saat tavoitettua uudelleen asiakkaan, joka on jo ostanut sinulta. Hän tietää jo hyvälaatuisista tuotteistasi ja on todennäköisemmin ostamassa sinulta myös lisää. Näin pääset kasvattamaan kätevästi verkkokauppasi lopullista ja tärkeintä konversiota, eli ostosta.

Verkkokaupan myynti voi lähteä nousemaan usein pienilläkin toimenpiteillä.

Tarkoittaako hyvä konversioprosentti aina rahantuloa?

Konversioprosenttisi voi olla korkea, mutta mikäli asiakkaat ostavat vain pienikatteisia tuotteita, et silloin välttämättä tienaa paljon rahaa. Tällaisessa tilanteessa kannattaa pohtia, että miten myynti saadaan kohdistettua oikeisiin tuotteisiin.

Saavuttaaksesi isompia myyntejä voit esimerkiksi määritellä tietyt tuotteet, jotka tuottavat sinulle eniten tulosta ja lähteä edistämään kyseisten tuotteiden myyntiä ja markkinointia. Määrittele omat konversiot parhaille tuotteillesi, seuraa niiden konversioiden kehittymistä ja voit odottaa myyntisi nousevan.

Konversiot eivät itsessään kerro siitä, onko verkkokauppasi menestyvä. Kun määrittelet konversiot oikealla tavalla, niin tiedät konversioasteen parantamisesta saadut hyödyt paremmin.